Selasa, 17 Ogos 2010

SIFAT KETERBUKAAN ORANG MELAYU


 
Mengikut sejarah, bangsa melayu adalah bangsa maritim yakni bangsa pelaut bahkan tamadun Melayu di bina atas asas sumber perlautan yang terletak di Nusantara atau gugusan Kepulauan Melayu dikelilingi oleh lautan dan selat yang memmanjang menyebabkan bnagsa Melayu perlu meneroka alam yang luas untuk berhubung dgn kepulauan dan juga rantau yang jauh. Nusantara dalam sejarah sebelum kedatangan penjajah adalah satu kuasa dengan kemegahannya sebagai kesatuan maritim sebagai kekuatan laut yang berjaya dan disegani. Wawasan kelautan ini menjadikan manusia Nusantara itu mempunyai pemikiran yang luas, lapang, terbuka, bebas daripada kedangkalan, fanatik dan kekerdilan.

Sifat keterbukaan ini merupakan satu ciri penting dalam peradaban Melayu sehingga membolehkan mereka menerima pengaruh peradaban bangsa dan agama lain dari luar dunia Melayu. Bangsa Melayu wujud sebagai bangsa maritim dan perdagangan yang merdeka dan berdaulat serta berinteraksi dengan masyarakat luar berasaskan keyakinan diri dan kesediaan menerima apa yang baik dari luar. Oleh itu Alam Melayu menjadi tempat bertemu atau bertaut pelbagai tamadun besar dunia seperti Hindu-Buddha pada mulanya dan kemudiannya pengaruh Islam dan kemudiannya Tamadun Barat.

Kedatangan Islam bersifat revolusioner dan demokratik dengan penerimaan meluas golongan Istana, bangsawan dan rakyat jelata dengan cepat menghapuskan kepercayaan dan pengaruh Hindu-Buddha dalam Masyarakat Melayu. Identiti Melayu sudah mula berubah daripada identiti yang semata-mata berasaskan kesamaan bangsa, budaya dan bahasa dalam lingkungan Dunia Melayu kepada identiti yang lebih luas hasil daripada bangsa atau ummah berkenaan. Zaman kesultanan Melaka adalah kemuncak perkembangan tamadun Melayu Islam. Pada zaman ini perdagangan berkembangan pesat di antara Timur dangan Barat dan jaringan perdagangan ini didirikan melalui jalur laut dengan berpusat di Melaka.

Kewujudan sistem politik Islam berasaskan syariat yang berasaskan AlQuran dan Hadis dengan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Ilmu Islam, perkembangan senibina, seni sastera dan lain-lain adalah bukti perkembangan tamadun yang menunjukkan minda Melayu memang terbuka dan kreatif untuk membina kemajuan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan